Thursday, July 31, 2014

Üks armas elamus


Foto: Pärnu Postimees

Käisin eile Kabli päikeseloojangu festivali raames toimuval  luuleõhtul.
Kell 8 õhtul Kosmonautikas võttis mind vastu imevaikne ilm, tüüne meri ja kuumutav päike, mis aegamisi merre hakkas vajuma.
Kaupo Meielit kui luuletajat ma tean, aga tema loominguga eriti tuttav pole. Hea sõnaseadmisoskus ja andekad killud. Luuletustes tulid esile meie praeguse aja probleemid, kasutatud oli nii vanasõnu kui tuntud luuleridu, millele antud uus sisu.
Ja kuigi Leelo Tungal on vanemast põlvkonnast, hakkasid tema luuletused Meieli omadega haakuma, nad käsitlesid sarnaseid teemasid, probleeme (meedia, tarbimine, kiirus jne). Tungal on oma sõnaseadmises muidugi nii andekas, „paneb otse kümnesse“. Ka tema nn lasteluuletused peaksid täiskasvanuid mõtlema panema, sest osutatakse laste probleemidele, milles on süüdi ju täiskasvanud.
Hakkasin mõtlema sellele, et ka luuletajad on nagu oma ajastu kroonikud, kes toovad välja ühiskonnas valitsevad valukohad. Aga kas need luuletused kõnetavad ka inimesi 20 aasta pärast, saadakse siis neist aru?
Foto: Pärnu Postimees
Pärast pisikest vaheaega oli päike kohe loojumas ja hakkas hämarduma ning jahenema.  Nüüd hakkas Indrek Hirv oma luulet lugema,  talle sekundeeris Heikki Kalle, kes esitas kitarri saatel Hirve luuletuste sõnadele kirjutatud laule. Indrek Hirve luule pole mind eriti siiani puudutanud, kuigi olen neid lugenud, aga kui autor ise oma mõnusa häälega neid loeb, annab vajalikele, tähenduslikele kohtadele rõhu,  siis saavad need read väe. Mulle meeldib see, kui ma tean, millal ja kus, mis olukorras autor just selle luuletuse on kirjutanud, siis jõuab see luuletus lugejani ka palju paremini. Nii hakkasin ma näiteks Juhan Viidingu luuletusi hoopis paremini mõistma, kui olin läbi lugenud tema elulooraamatu.
Ja lauluna kõlades (sume suveõhtu, loojunud päike, imekaunis koht)  hakkasid luuletused veel rohkem elama. Nii et väga armas elamus.
Kui alguses olin natuke skeptiline, kas võtta see sõit ette, siis autoga pärast poolt 11 koju sõites olin lihtsalt õnnelik ilusa õhtu üle. Isegi und ei tahtnud tulla ja täna olen päris uimane, sest uni läks varakult ära, kui pidin koera välja laskma.


Foto: Pärnu Postimees
Täna oli hommikul hirmpalav ja lämmatav, kuigi tuul puhus. Õhus keerle sadu õiekesi. Tiigid olid nendega kaetud ja katuseaknast maandusid need ka põrandale, kella kahest algas vihmasadu ja äike. Õhk oli nii värskendav ja pärast kuumi ilmu oli nii mõnus vihmaladinat nautida. Vedasin kasvuhoonesse tomatitele ka vett.

No comments:

Post a Comment